Hidvégi Ferencné :

Első kézből
a képviselő-testület november 29-ei üléséről

Rendeleteket módosítottak
A döntéshozók szinte teljes egyetértésben 7 önkormányzati rendelet módosításáról határoztak. Egyhangú igenekkel támogatták az idei költségvetési rendelet – gyakorlatilag technikai jellegű – korrekcióját. A kiadási főösszeg 5 milliárd 653 millió 499 ezer, a bevételi főösszeg 4 milliárd 885 millió 802 ezer Ft-ra változott, a hiány továbbra is 767 millió 697 ezer Ft.
A szintén egyhangú igenekkel elfogadott tanulmányi ösztöndíj rendelet módosítása során kiterjesztették a támogatottak körét a szociálisan hátrányos helyzetben élő középiskolai tanulókra is.
A közművelődésről szóló rendelet korrekciója az illetékes szakbizottság nevének megváltoztatása miatt részben technikai jellegű. Érdemi változás, hogy a jövőben a civil szervezetek és sportegyesületek pályázatainak azon részét, amelynek elbírálása az OKB hatásköre volt, a jövőben egy korábbi döntésnek megfelelően a testület veszi át. A módosítást 12 igen, 3 nem szavazattal, 1 tartózkodással fogadták el.
A díszpolgári, valamint a tiszteletbeli polgári cím adományozásáról szóló rendelet módosítását Elek Sándor képviselő kezdeményezte. A megítélés elsődleges szempontja az lesz, hogy azok a személyek részesüljenek Törökbálint Város Díszpolgára elismerésben, akik a városért végzik kiemelkedő tevékenységüket, függetlenül attól, hogy hol élnek. A jövőben évente csak egy magyar és egy külföldi állampolgár kaphatja meg a kitüntető címet. A módosításra minden képviselő igent mondott.
Ellenszavazat nélkül fogadták el a bírósági végrehajtás során megszerzett ingatlanok hasznosításával kapcsolatos rendelet módosítását, valamint a volt Mechanikai Művek területére érvényes és január 1-ével hatályba lépő szabályozási tervet.
A Dózsa György utca forgalmi rendjének módosításáról szóló rendelet – amit Hámoriné Olár Mária kezdeményezett – kissé megosztotta a képviselőket. A beterjesztett módosítást sem a településfejlesztési, sem a jogi bizottság nem támogatta, ennek ellenére a testület 12 igen 4 nem szavazattal elfogadta. A változás lényege: a jövőben azt utca utolsó Érd felőli szakasza zsákutcává alakul, így az Érdről érkezők oda már nem hajthatnak be.
Költségvetési koncepció 2008-ra
A jövő évi költségvetés tervezéséhez szükséges koncepciót 14 igen szavazattal, 3 tartózkodás mellett fogadta el a döntéshozó grémium. A beterjesztett koncepció elfogadása „sima ügynek” tűnt, hiszen a bizottságok többsége támogatta a közgazdasági iroda vezetője által összeállított anyagot. A lehetőségekkel mindenki tisztában volt. Jövőre még nem lehet jelentős adóbevétel növekedésre számítani, de az égett-völgyi ingatlanértékesítésekből származó bevételeket betervezték. Mintegy 1,5 milliárd Ft fordítható beruházásokra, az erre vonatkozó döntések jelentős része korábban már megszületett. Az utolsó pillanatban azonban megváltozott a helyzet. Kicsit érthetetlen módon, Csuka Attila egy komplett módosító javaslatot osztott ki a képviselőknek. Vajon miért a tárgyalás pillanatában, és miért nem a bizottsági viták előtt, hogy mindenki kellőképpen átgondolhassa a következő évi költségvetés tervezéséhez szükséges dokumentum megalkotását? A lényeg tulajdonképpen nem változott, az elfogadásra vonatkozó szándék sem volt kétséges, - mindig a többség akarata érvényesül - éppen ezért szerencsésebb lett volna a közös gondolkodás. Azt persze némi utána számolást követően Gáldi György kiderítette, a módosító javaslat 145 millió Ft-tal rontaná az önkormányzat pénzügyi egyensúlyát, s némi számolási hiba is csúszott az anyagba. Ezt követően pontról pontra igyekeztek összhangba hozni a két előterjesztést. A többség abban egyetértett: a megszokott működési színvonalat biztosító költségvetést szükséges megtervezni. A módosító javaslatnak köszönhetően kevesebb bevételre számíthat az önkormányzat építményadóból, valamivel többre telekadóból. A közszféra dolgozói az alapilletmények után számítva 5%-os bérfejlesztésre számíthatnak, valamint legalább 1 havi jutalomkeretre is beterveznek 70 millió Ft-ot. Az állami normatíván túl a Német Kisebbségi Önkormányzat 12 millió 160 ezer, a Cigány Kisebbségi Önkormányzat 4 millió 36 ezer Ft támogatásra számíthat. Ezen túl program alapú támogatásra is elkülönítenek 5 millió Ft-ot. A civil szervezetek és alapítványok 28 millió forintra pályázhatnak, az egyházak támogatására 4,5 millió Ft-ot szánnak. Ami talán a legnagyobb vitát váltotta ki, az a fejlesztési feladatokra fordítható keretösszegek felosztása. A benyújtott módosító javaslat a ciklusprogramban tervezett feladatok sorában egyebek mellett az OMŰV kitelepítésére, a hátrányos településrészek felzárkóztatására, a temető bővítésére, a Bóbita óvoda felújítására is jelentős összeget tervezett be. Az eredeti előterjesztés ezzel szemben a 900 milliós keretösszeg konkrét feladatokra történő felosztását – a ciklusprogramban tervezetteknek megfelelően - a következő testületre bízta volna. A 2008-as büdzsében intézményi igényekre és a határozatokba foglalt, valamint egyéb javaslatokra 100 – 100 millió, az égett-völgyi infrastruktúra kialakítására 400 millió, a régészeti feltárás kiadásaira 60 millió Ft betervezésével számolt. A 2008-as költségvetés tervezéséhez szükséges elfogadott koncepció teljes egészében az  www.torokbalint.hu  honlapon olvasható.
Szociális szolgáltatástervezés
A szociális törvény előírásainak megfelelően a legalább kétezer lakosú települési önkormányzatoknak, illetve a megyei önkormányzatoknak a területükön élő szociálisan rászorulók részére biztosítandó szolgáltatási feladatok meghatározására szolgáltatástervezési koncepciót kell készíteni. Törökbálint ennek kötelezettségnek közel 3 éve nem tett eleget, ezt egyéb hiányosságok mellett az Állami Számvevőszék vizsgálata is megállapította. A képviselő-testület az ÁSZ vizsgálatot tudomásul vette és intézkedési tervet fogadott el a hibák kijavítására. Dr. Takács Ilona szakértő – széles körű egyeztetést követően -elkészítette a tanulmányt. A Szociális Kerekasztal szakemberei az egyeztetés során egyöntetűen támogatták a családsegítő és gyermekjóléti szolgálat önkormányzati fenntartású intézményként történő megtartását és a hiányzó, vagy jelenleg hatósági engedélye nélkül működtetett ellátások hozzárendelésével komplex szolgáltatást nyújtó integrált alapellátási intézményként való megerősítését. A képviselő-testület többsége azonban korábban a családsegítő és gyermekjóléti szolgálat kiszervezéséről határozott, a pályázatok elbírálása az elhúzódó hiánypótlások miatt késik, ezért az előterjesztett határozati javaslat érdemi részét a többség nem támogatta. A koncepció készítőjének javaslatára a kifogásolt mondatrész – a házi segítségnyújtást, az étkeztetést, a közösségi ellátásokat, valamint a családsegítő és gyermekjóléti szolgáltatást is ellátó – kikerült az elfogadásra ajánlott határozatból. A felsorolásból egyedül az utóbbi érinti a még el nem bírált pályázatot. A többi elutasítására elfogadható magyarázat nem született. A koncepciónak megfelelő integrált alapellátási intézmény kialakításához szükséges előkészítő feladatok megkezdéséről a következő ülések valamelyikén születhet döntés.

A lapzárta után tartott mintegy nyolc órás tanácskozás további döntéseiről következő számunkban olvashatnak. A határozatokat szinte minden témában teljes egyetértéssel hozták meg. Az ülés hangulata – az elmúl egy évhez hasonlóan – egyáltalán nem tükrözte, hogy a többség nem tudna együtt dolgozni a polgármesterrel.

 

 Forrás: Törökbálinti Újság