www.tegyunkajovonkert.hu

Törökbálinti Újság - 2008/1


Hidvégi Ferencné:

Első kézből . . . a képviselő-testület üléseiről

CKÖ kérelem
A helyi Cigány Kisebbségi Önkormányzat ismét az önkormányzathoz fordult a működésükhöz szükséges helyiség biztosítása érdekében. Az öt képviselőből álló testület már többször is kérte, hogy egy önálló irodát biztosítsanak számukra. A művelődési házban felajánlott zárható iratszekrény, valamint az előzetesen egyeztetett helyiség használat – úgy tűnik – számukra nem elfogadható, az önkormányzat viszont továbbra sem rendelkezik olyan helyiséggel, amely alkalmas lehetne a kérelemben foglaltak teljesítésére. A város képviselő-testülete egyhangú igenekkel úgy határozott, a továbbiakban is biztosít helyiséget a művelődési házban. Alternatív javaslatként azt is elfogadták, amennyiben Törökbálint közigazgatási területén bérleményben kívánja munkáját folytatni a kisebbségi önkormányzat, úgy a bérleti díj 50%-ig, de legfeljebb havi 50 ezer Ft összegig támogatást nyújtanak. Ebben az esetben azonban az önkormányzati és a CKÖ által kifizetett részre vonatkozó bizonylatokat is a hivatal rendelkezésére kell bocsátani. A CKÖ működésére a következő évi költségvetési koncepció szerint – az állami támogatáson túl - 4 millió 36 ezer Ft támogatást biztosít az önkormányzat.

Elvi támogatás
Budaörs polgármestere és jegyzője levélben kérte a helyi önkormányzatot, hogy járuljanak hozzá a törökbálinti ügyfeleket is kiszolgáló okmányiroda működtetéséhez. Tájékoztatásuk alapján az okmányiroda teljesítőképessége határaihoz érkezett és az eddig megszokott színvonalú ügyintézést csak létszámemeléssel tudják megoldani. A dolgozók létszámát négy fővel és két munkaállomással szeretnék bővíteni, a költségeket 50 – 50%-ban Törökbálinttól és Biatorbágytól várják. A képviselő-testület elviekben támogatta a kérelmet, 2008-ban egy fő bérköltségeire járulékokkal együtt 3,5 millió Ft, egy munkaállomás havi 70-80 ezer Ft összegű havi bérleti díj megfizetésével az idei és a következő évre egyetértett. Arról is döntöttek, az iroda falán kerüljön feltüntetésre, hogy Törökbálint önkormányzata az okmányiroda működtetését éves szinten milyen összeggel támogatja. Érdemi döntés a Budaörsi Okmányiroda működési költségeinek, az ügyiratforgalom alapján kapott költségtérítéseknek a részletes kimutatása birtokában a következő ülésen történik. Felkérték a jegyzőt, készítsen előterjesztést egy Törökbálinton működő okmányirodai munkaállomás kialakítására.

Közműépítés az M0 melletti területen
A képviselő-testület igent mondott az Anna-hegy, M0 melletti terület vízellátása és szennyvíz elvezetése, valamint a Szőlő utca szennyvíz elvezetésének előfinanszírozására vonatkozó pénzügyi konstrukciós javaslatra. A beruházás előfinanszírozására és a megvalósításra 80 millió Ft-ot különítenek el az önkormányzat 2008-s költségvetéséből, amely szükség esetén külön döntéssel korrigálható. Az érintett ingatlantulajdonosok közműfejlesztési hozzájárulását 950 ezer Ft-ban határozták meg. Amennyiben a kivitelezési költség változik, úgy ennek megfelelően a hozzájárulás mértéke is módosul. A fenti összegre vonatkozóan az önkormányzat - meghatározott feltételekkel – 10 éves részletfizetési szerződést kötött az érintett ingatlantulajdonosokkal. A Szőlő utca I. üteméhez tartozó közműfejlesztési hozzájárulás mértéke 553 ezer Ft, a részletfizetési feltételek hasonlóak a korábbiakhoz. Az önkormányzat az érintett ingatlanokon az igénybe vett részletfizetés mértékéig jelzálogjog bejegyzéséről határozott.
Annak érdekében, hogy a közműfejlesztési hozzájárulások áfa-mentesen fizethetők legyenek, a szerződéseket 2007. december 31-ig az érintettek megkötötték.
A képviselő-testület szükségesnek tartja a törökbálinti polgárok, s elsősorban az érintett tulajdonosok megfelelő tájékoztatását arról, hogy a későbbiekben történő rákötés esetében az egy telekegységre vonatkozó teljes bekerülési költséget áfával együtt kell befizetni. Az érintett terület közművesítésére vonatkozó nyílt közbeszerzési eljárás ajánlati felhívását a grémium jóváhagyta.

Nemek és igen
A képviselő-testület 8 igen szavazattal 10 tartózkodás ellenében nem fogadta el a közterület használatát szabályozó rendeletet. Az önálló közterület-felügyeletről szóló rendelet 9 igen, 9 tartózkodás mellett szintén elvérzett a döntéshozók oltárán. Parázs vitát követően viszont 10 igen, 5 nem szavazattal és 3 tartózkodással elfogadták: január 1-től három közterület-felügyelőt – közülük egy vezetőt – alkalmaz a hivatal. Ezen kívül arról is határoztak, a három mezőőr marad. Többen is felvették, aránytalan a három – három fő, mert Törökbálinton alig egy tucat gazdálkodó műveli a termőföldjét. A mezőőri szolgálatra 2007-ben 1,8 millió Ft állami támogatást kapott az önkormányzat, összes kiadása pedig 11.149.000 Ft volt, ennek 16%-a a központi támogatás. A kisebbség úgy vélte, a bel-és külterületet egyaránt figyelő egységes felügyeleti rendszert lenne célszerű létrehozni.

A közterület-felügyeletet tekintettel a térfigyelő rendszer működtetéséből adódó feladatokra is, öt főnél kisebb létszámmal nem érdemes létrehozni. A közterület-felügyelet működését szabályozó rendelet megalkotására az új testület februárban tér majd vissza.

Eredményt hirdettek
A képviselő-testület 2007. májusában úgy döntött, közbeszerzési eljárás keretében kívánja kiválasztani a Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálat működtetőjét. A történet előzménye röviden: még a 2006-os önkormányzati választásokat megelőzően a Sorsunk és Jövőnk Alapítvány elvi ajánlattal kereste meg a testületet. Az akkori képviselők nem zárkóztak el a kicsit szokatlan működtetési formától, de úgy döntöttek, a kérdésről érdemben majd a következő testület dönthet. A most leköszönők némi huzavona után elfogadták az egyszerűsített közbeszerzési eljárás ajánlati felhívását. A megadott határidőre (2007. október 31. 10 óra) két pályázat érkezett. Egyik a Sorsunk és Jövőnk Alapítvány 1.768.180 Ft, másik a Budaörs Kistérség Többcélú Társulás 1.333.333 Ft ajánlata. Mindkét ajánlati ár a havi működtetés állami normatíva nélküli összegéről szól. A bontást követően a bíráló bizottság több fordulóban is tárgyalt, közben az ajánlattevők módosították korábbi ajánlataikat. A Sorsunk és Jövőnk 1.150.000 a BKTT 1.180.000 Ft-ra csökkentette a korábban megajánlott összeget. Többszöri hiánypótlási időpontot követően a végleges álláspontot december 5-én alakították ki. Az öttagú bíráló bizottság (Vokány Erika, Pénzes Józsefné képviselők és a három alpolgármester) többségi véleménye szerint, a Sorsunk és Jövőnk Alapítvány ajánlatát érvénytelennek javasolja minősíteni, mert az alapítvány a rendelkezésre álló szakemberek igazolását hat nappal a megszabott határidő után nyújtotta be. Az előbbi álláspontnak megfelelően érvényes ajánlatot csak a BKTT tett. Az eljárást lebonyolító közbeszerzési tanácsadó, Kisfalvi István szakmai véleménye megegyezett a bíráló bizottság többségének véleményével. Vokány Erika és Hajdu Ferenc kisebbségi véleményként azt fogalmazta meg, fogadják el a határidőn túli hiánypótlást a Sorsunk és Jövőnk Alapítványtól és a havi 30.000 Ft-tal kevesebb összegről szóló ajánlatot hirdessék ki győztesnek.
Az ülésen, mint várható volt, hatalmas vita alakult ki. A többség a közbeszerzési tanácsadó véleményével ellentétben a kizárásra javasolt ajánlat elfogadása melletti érveket próbálta felsorakoztatni, a kisebbség a közbeszerzési tanácsadóval együtt a közbeszerzési eljárás feszes rendjére hivatkozva próbálta hárítani a sokszor személyeskedésbe torkolló észrevételeket. A törvényességet firtató kérdések legtöbbjére a jegyző asszony nem tudott válaszolni, mert nem látta az anyagot. Azt viszont elmondta, a testület eltérhet a bíráló bizottság javaslatától. Ha a testület törvénysértő döntést hoz, az ezzel járó felelősséget is vállalja. – mondta a jegyző asszony. S hogy mi ez a felelősség? Ha a vesztes ajánlattevő a Közbeszerzési Döntőbizottsághoz fordul jogorvoslatért, az eljárás során pedig kiderül, a képviselő-testület a közbeszerzési tanácsadó véleménye ellenében másként határozott, az eljárási bírságot a város kasszájából kell megfizetni. Amennyiben a szakértő cég hozott hibás döntést és azt fogadná el a testület, akkor az anyagi következmények nem az önkormányzatot, hanem a szakértő céget terhelik. A vita során az is felvetődött, nyilvánítsák érvénytelennek a beadott ajánlatokat, de az eljárásnak ebben a szakaszában a törvény ezt a lehetőséget már nem engedi meg. Többszöri szünet után aztán név szerinti voksokkal megszületett a döntés. Mint ahogy számítani lehetett rá, nyertes a Sorsunk és Jövőnk Alapítvány. A vita során az is elhangzott, gazdaságilag bizonytalan jövő elé néz a Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálat. Az elmúlt időszakban évi 34 millió Ft-ból működtek, a nyertes által megjelölt összeg és az állami támogatás viszont ennél jóval kevesebb és további önkormányzati támogatásra ebben a formában nincs lehetőség. A kistérségi szervezésben működő szolgálat (a másik pályázó) egyébként magasabb állami normatívát kaphatott volna. Annak akár örülni is lehetne, hogy az alapítványi működtetés némi megtakarítást jelent a helyi büdzsé számára. Ez a történet azonban attól végtelenül szomorú, hogy a politikai csatározások közepette – úgy tűnik – csak a lényegről, a rászorulók eddig megszokott színvonalú ellátásáról feledkezett meg a többség.

TTC kérelem
A TTC közhasznú sportegyesület elnöke, Pilis Péter levélben kereste meg a képviselő-testületet, melyben a felhívta a döntéshozók figyelmét a helyi iskolai tornacsarnokok használatával kapcsolatos tarthatatlan helyzetre. A 2008. évi bérleti díjak mérséklésére vonatkozó előterjesztést a grémium – dr. Győrfi László javaslatára – levette az ülés napirendjéről.
És ami a hír mögött van…
Az iskolai tornatermek használatával kapcsolatos problémák megoldására a két iskola igazgatója, Keszler Márton igazgatóhelyettes, a polgármester és a TTC elnöke megállapodtak abban, hogy a költségvetésben el kell különíteni egy összeget a helyi terembérleti díjkedvezmények finanszírozására. A kidolgozott koncepciót a grémium december 20-i ülésén tárgyalásra alkalmatlannak ítélve, levette a napirendről, még tárgyalni sem volt róla hajlandó.


Forrás: Törökbálinti Újság - 2008/1