www.tegyunkajovonkert.hu

Törökbálinti Újság - 2008/5



Ficsór Bálint:

Közlekedési hatástanulmány


  Törökbálint Város Polgármesteri Hivatala megbízásából a FŐMTERV Zrt. vizsgálta a város úthálózatának leterhelését. A tanulmány nem terjed ki a város teljes területére, elsősorban a Raktárvárosi út és környékét vizsgálja, de érinti a Bajcsy-Zsilinszky utca kritikus szakaszát is. A megállapítások és javaslatok a 2006. májusában és 2007. júniusában számlált adatokra épülnek. A két forgalmi sávos utakra az 1800 egységjármű/óra értéket tekintik eltűrhetőnek.
  A Raktárvárosi úton (2006-os forgalmi érték alapján) az eltűrhető forgalomnagyság értékét teljesen megközelíti a mért forgalomnagyság. Az már is biztonsággal megállapítható, hogy a Diósdi út - Raktárvárosi út között ez évben átadandó összekötő út további forgalmat fog generálni a Raktárvárosi úton, különösen a Pannon GSM székház átadása után. Ezért az út 2x2 sávosra való átépítése közeli feladat lesz. Itt említem meg, hogy Diósdon, az M0 déli oldalán 8 000 lakás építését tervezik, amelynek forgalmát az Anna-hegyi üdülőterületen át a Hegyalja úton vezetnék a Kápolna utca felé. Ez Törökbálint szempontjából nagyon rossz megoldás lenne, önkormányzatunknak ezt nem szabad elfogadni. Elviselhető megoldás lehetne, ha az M0 feletti felüljárón áthaladva az út kelet felé fordulva közvetlenül csatlakozna a Diósdi útra. A Raktárvárosi út forgalmát ez tovább növelné, valamint a volt lőszerraktár 105 hektáros területének beépítése miatt létrejövő forgalom is. Ugyancsak a Raktárvárosi út további terhelését növeli majd a Köles-dűlő, Tükörhegy IV., Égett-völgy, feljebb a volt sárgabarackos területének beépítése is.
  Másik neuralgikus pont Törökbálinton a Bajcsy-Zsilinszky utca M7-en túli szakasza a vasúti aluljáróig, amely a reggeli órákban nagyon erősen megközelíti, délután pedig meghaladja az eltűrhető forgalomnagyság értékét. Ennek részbeni feloldására javasolják a tervezők az M7 Bajcsy-Zsilinszky csomópontjának teljes értékű kiépítését, (Budapest felé felhajtó ág, Budapest felől lehajtó ág.) Ugyancsak javasolják a Régivasút sor kétirányú kiépítését a Bajcsy-Zsilinszky utcánál csomópont átépítéssel. Vizsgáljuk meg egy kicsit részletesebben, miért is lenne jó a teljes M7-es csomópont kiépítése?
Jelenleg minden Budapest felé haladó jármű a vasúti aluljáró nagyon szűk, leterhelt keresztmetszetét veszi igénybe. A vasúti aluljáró szélesítése 2x2 sávosra nagyon jelentős költséggel járna. Miután itt nagy nehezen átvergődnek a járművek – különösen a Bajor Gizi utca felől jövők - bejutnak egy olyan körforgalomba, amelyet a Kinizsi utca folytatásában épülő, a leendő Tó-parkon keresztül haladó, bizonyára jelentős forgalommal járó járműfolyam is terhelni fog.

Ezt követően kellően bonyolított felhajtósávokon kell felvergődni az M1-re. Amennyiben az M7 becsatlakozása után nem kívánunk a belső két sávban haladni, vagy a budaörsi bevásárló központok valamelyike az úti cél, nem kevés balesetveszéllyel sikerül csak kievickélni a külső sávba.
Ha közvetlenül felhajthatunk az M7-re, elkerülhetjük az előbbieket és egyben csökken a vasúti aluljáró és a körforgalom zsúfoltsága. Ugyanez az előny jelentkezik, ha Budapest felől közlekedünk, hiszen jelenleg nagy kerülővel jutunk a Schöller előtti körforgalomba, ismét át kell jutnunk a szűk vasúti aluljárón, ahelyett, hogy az M7-ről közvetlenül lehajtanánk a Bajcsy-Zsilinszky utcára.
  Milyen érvek szólnak az M7-es teljes csomópont kiépítése ellen?
A szokásos szabály felemlegetése: új út mindig új forgalmat generál. Nézzük, kik is hajtanának fel az M7-re a törökbálintiakon kívül? A Diósd felől Budapest irányába közlekedők
biztosan nem, hiszen a most épülő átkötő úton hamrabb feljutnak az M1-M7 közös szakaszára és vissza is úgyszintén.
Az Érd-Parkvárosiak itt hajtanának fel és le. Ez igaz, de jelenleg is Törökbálint kis utcáin osonva vagy a Munkácsy utcán zsúfoltságot okozva teszik ezt. Ha a Régivasút sor kétirányú lesz, illetve a már említett Kinizsi utca folytatásaként megépül az új út, akkor azon fognak haladni az M1 felé és nem kanyarodnak vissza a tervezett M7 felhajtóhoz. Egyetlen jogos ellenérv, hogy a Téglagyár utcában lakókhoz egy sávval – a gyorsító sávval – közelebb kerül az autópálya.
Vitassuk meg, jó ez az elképzelés! Véleményem szerint igen, különösen, ha állami pénzből végeznék a felüljáró teljes értékű kiépítését. Ha ezt ellenezzük, nem marad más, mint a vasúti aluljáró szélesítése és a Schöller - Nestle körforgalom két sávosra való átépítése.
  Sajnos közben a képviselő-testület elvetette a szakemberek javaslatát és úgy döntött, még se épüljön az M7-es Bajcsy-Zsilinszky utcai csomópontjánál a Budapest irányú közlekedési kapcsolatot segítő le és felhajtó ág. Ez vélem, ez egy rossz döntés volt, s amennyiben sokan egyetértenének a le- lés felhajtó ágak szükségességével, a testület megváltoztatná a döntését.

Ficsór Bálint
A Városfejlesztési és Környezetvédelmi Bizottság külsős tagja

 


Forrás: Törökbálinti Újság - 2008/5