www.tegyunkajovonkert.hu

Törökbálinti Újság - 2008/10


„Meg kell oldani a feladatokat!”

2008. szeptember 15-től dr. Horti István (47) Törökbálint új jegyzője. Érd hozzánk közel eső részén lakik, utolsó állásában 2004-től Gyál Város jegyzői munkakörét látta el. Iskolai és szakmai pályafutása is meglehetősen színes, hiszen a valamikori útépítő szakember különböző állások mellett egymás után szerzi meg diplomáit, summa cum laude.
Közigazgatási alapvizsga, Államigazgatási Főiskola, majd a Pázmány Péter Egyetem jog- és államtudományi kara, az utóbbi mellett 2000-ben összehozza a közigazgatási szakvizsgát is. Horti István egy jól bejáratott hivatalt hagyott maga mögött Gyálon, a váltás okaként a napi hosszú autózást, meg az új feladat adta új kihívást említi
.


- Tudta, vagy most már érzi, hogy kihívás a törökbálinti jegyzői állás?
- Barátaimtól, jegyző kollegáimtól érdeklődtem döntésem előtt a törökbálinti viszonyokról. Egy heti jelenlét után azt mondhatom, általában jó irányba mennek a dolgok, de az utóbbi években sok minden történt: nagyközségből várossá lett a település, beléptünk az EU-ba, és persze a 21. századba is. Az önkormányzati hivatalnak is meg kell felelni a kor elvárásainak. Át kell térni az elektronikus közigazgatásra, első lépésként az év végére interaktívvá válik az önkormányzati honlap. Mit jelent ez az ügyfelek számára? Vizionáljuk csak a nem túl távoli jövőt: ha példának okáért egy építési engedélyre van szüksége valakinek, az önkormányzat honlapjáról letölti a megfelelő dokumentumot, nem nyomtatja ki, hanem elektronikusan kitölti, majd elektronikus aláírással ellátja (remélhetően ez is megszületik az év végére). Ezt a kérelmet a neten keresztül elküldi a hivatalba, ott az végigmegy az engedélyezési folyamaton, természetesen szintén az információs hálózaton keresztül, majd a folyamat végén az építési engedély megjelenik az ügyfél elektronikus postaládájában. A hivatal már most készen áll ennek az elektronikus ügymenetnek a bevezetésére.

- És mi lesz Ilonka nénivel, meg Józsi bácsival, akik nem konyítanak a számítógéphez, és még egy komputervirtuóz unokájuk sincs?
- Ilonka néni vagy Józsi bácsi bejön a hivatalba, és szakmai segítséggel elintézi az ügyét, de az ügyfélforgalom sokkal kisebb lesz.

- A hivatal alkalmazottjai lépést tudnak tartani az elektronika nyújtotta fejlődéssel?
- Nincs rossz tapasztalatom, még az idősebb korosztálynál sem.

- Elég volt arra egy hét, hogy felmérje a törökbálinti hivatal szervezeti struktúráját? Milyennek találta, és tervez-e változásokat?
- Beszélgettem először a polgármester úrral, az alpolgármester úrral, azután az irodavezetőkkel. Ezt követték az egyes irodák munkatársaival folytatott beszélgetések. Mindenkinek azt a kérdést tettem fel, mivel tudná a saját munkáját jobbá tenni? Lényegében egy SWOT analízis (Az elemzés eredményeként egy olyan táblázatot kapunk, amely segít a hivatal helyzetének kritikus értékelésében. -szerk.), kiderül belőle, hol kell változtatni.

- Hogyan fogadták a munkatársak ezeket a beszélgetéseket?
- Meglepően jól. Érdekes módon inkább a régebbi munkatársak jöttek javaslatokkal, változtatási ötletekkel. Nem kell nagy dolgokat kitalálni, hiszen egy önkormányzati hivatal funkciói meghatározzák a szükséges struktúrát, csak több ésszerűséget kell a folyamatokba vinni, esetleg egy-egy munkatársat – képességeiket felmérve – számukra, és a hivatal számára is más, testhez állóbb feladattal megbízni.

- A Gyálon kialakított hivatali szervezetből merít ötleteket, vagy minden település más-más felállást kíván?
- Kérdésében rejlik a válasz. Valóban, vannak általánosan alkalmazható elemei az önkormányzati munkának, és helyi specialitások. Ezekből kell ötvözni egy működőképes, hatékony szervezetet.

- Tervez-e felvenni olyan korábbi munkatársat, ismerőst, akinek szakmai, emberi értékeivel tisztában van?
- Senkit. Nem jó, ennek én nem vagyok a híve. Sok jól képzett ember van. A pályázatok nyilvánosak, lehet jelentkezni, nincsenek kijelölt emberek.

- Hosszabb jegyzői tapasztalat birtokában miket tart a jegyzői munka súlyponti kérdéseinek?
- Jó kérdés. Nem tudnék válaszolni, Azt hiszem ez személy, meg hivatalfüggő. Meg kell oldani a feladatokat! - talán ez lehetne egy mottóm.

- Szereti a kihívásokat?
- Azt hiszem, igen. A jegyzőre a jogszabályok kb: 2 700 körüli hatáskört telepítenek, ez hatásköri jegyzékben van leírva. A jegyző értelemszerűen enm tud eljárni az összes hatáskörben, erre van a hivatal. Jól kell a hatásköröket telepíteni hivatalban, hogy lefedje a területeket.

Hogy érzékeltessem a feladatot, Törökbálinton évente úgy 42 ezer ügyirat keletkezik, ebből 200-300, ami igazán fontos, amelyeket a jegyzőnek alaposan tanulmányozni kell. A helyi ügyek megismerésére pedig azt a taktikát választottam, hogy az első három munkanapon mindent én írtam alá. Ez önmagában napi háromórányi elfoglaltságot adott, hiszen ezeket az ügyiratokat végig is olvastam. Nem csak az aktualitásokat ismertem meg belőlük, hanem az ügyintéző karaktere is plasztikusan kirajzolódott abból, hogyan van az ügyirat felépítve, stilárisan megfogalmazva, formailag milyen az áttekinthetősége, mennyire egységes a szerkezete, a logikai felépítése.

- Ahogy hallgatjuk a jegyzői élet mindennapjait, önkéntelenül felmerül a kérdés. Nem túl száraz ez a munka, vajon mindig ezt akarta csinálni?
- Sokkal változatosabb, mint a jog bármely más területe, hihetetlen dolgokkal találkozik az ember.

- Túl van az első hivatali héten, személyesen találkozott már ügyfelekkel?
- Igen, többel is. Nincs félfogadásom, mindig felkereshetnek. Így volt ez Gyálon is, és működött, pedig ott 23 000 lakos van. Annyit finomítottunk rajta, hogy előző nap az asszisztensemnél, Nagy Adriennél (asszistens@torobalint.hu) be kell jelentkezni. Ezt az elérhetőséget tettük fel a www.torokbalint.hu honlapra is. Tapasztalatom szerint ez napi 1-2 ügyfelet jelent, az pedig kezelhető.

- A hivatal munkájának nem kevés részét teszi a testületi munka előkészítése. Egy pár helyi előterjesztést bizonyára már volt alkalma látni. Mi a benyomása a hivatali munkának erről a szeletéről?

- Javításra szorul, egy egységes szerkezetet fogunk kialakítani, és el fognak tűnni a papír alapú előterjesztések. A házban már nincs papíron ügyintézés…

- …ezt nem mondja komolyan? Ezt egy hét alatt elérte? Nem titkolom, le vagyok nyűgözve…
- Szinte hihetetlen, de mintha a polgármester úr kitalálta volna a szándékaimat. 30 laptopot rendelt már a jövetelemet megelőzően, beszerzett egy előterjesztések szerkesztését, kezelését segítő szoftvert. Az októberi ülésen lesz a premier, amikor már a testület nem papírokon lapozgatja a testületi anyagot, hanem a képernyőről követi az ülést. Ez alkalommal még jelen lesz a papír alapú információ is, de csak a bemutatkozás kockázatmentessége miatt. Novemberre már a papír végképp eltűnik. Gyálon bevett gyakorlat volt az elektronikus alapokra helyezett testületi munka. Bevezettem a törökbálinti hivatalba is egy strukturált információs szűrőrendszert. Ez egy számítógépes könyvtár-hierarchia, ami a feladatokat több szinten ellenőrzi, a legfelsőbb szint a jegyzőé és a polgármester úré. Ha a dokumentumon az utolsó változtatás is végig futott, akkor fogja az adott téma felelőse csak kiprintelni, mert pillanatnyilag még papír alapon kell a Közigazgatási Hivatal számára az ügyiratokat irattárazásra megküldeni. De a hivatali munka papír nélkül zajlik. Azt is tapasztaltam, hogy a polgármester rengeteget dolgozik. Már 3 hétkor benn van, és este is későn távozik, azaz előbb jön, és később megy, mint én. Ez van. Én nem ezt vallom. Intenzív munkával bele kell férni a feladatoknak a munkanapba. Nem mondom, vannak kivételes alkalmak…

- …talán az is lehet a polgármester közismert munkamániáján kívül a magyarázat, hogy nagyon sok feladatot átvállalt a korábbi jegyzőtől… Ön nem helybéli lakos, ez hasznos vagy hátrányos, netán mellékes egy jegyzői munkakör betöltésénél?
- Helyismeret tekintetében hátrány. Itt persze nem az utca szintű ismeretek hiányát értem, hanem a helybéliek gondolkodásmódjának, történetének, megismerésének a hiányát. Persze a kívülről jött embernek megvan a maga elfogulatlan rátekintése a folyamatokra. Abban például biztos vagyok, hogy bizonyos munkaköröknél kifejezetten jó, ha nem idevalósi a munkatárs. Gondolok itt az építési hatóságra, a szabálysértések elbírálására, a közterületek felügyeletére…

- Örömmel olvastam, hogy Gyálnak sok EU-s pályázatot szerzett hivatalával…
- Ezzel kapcsolatban is nagy terveim vannak, de erről talán majd egy későbbi alkalommal beszélnék, és addigra már az új hivatali struktúráról is tudok részleteket mondani…

- Mit csinál szívesen, ha éppen nem egy újabb stúdiumot végez, vagy jegyzősködik?
- Sokat kirándulunk, koncertekre, színházba járunk, na, és persze a kert…, én is szívesen teszek-veszek benne, feleségem meg kertépítő mérnők…

- Köszönjük, hogy időt szorított Olvasóink informálására, és örömmel várjuk az újabb beszámolót!

Tóth Emese


Forrás: Törökbálinti Újság - 2008/10