Gáldi György
Tükörcserepek
HÓELEJI CSERÉP
A képviselő-testület második félévi első rendes ülését nagyon is formabontó módon, csak szeptember 4-én tartotta. Ennek hivatalos indoklása az volt, hogy kellően elő lehessen készíteni a napirendi pontokat. Nos, ezt a célt nem sikerült elérni, kiugróan sok, mintegy 10, a munkatervben szereplő napirendi ponthoz nem készült előterjesztés, így ezek tárgyalása is elmaradt. De voltak ennél nagyobb gondok is, amelyeket a hó utolsó harmadában, három héttel a történtek után már egy higgadtabb fogalmazás helyett hűebben visszaad az a bejegyzés, amelyet már a történtekre hármat is aludva (hiszen mint tudjuk „a reggel bölcsebb az esténél”) szeptember első vasárnapján írtam a www.tegyunkajovonkert.hu egyik legnépszerűbb vitafórumán, melynek címe avagy ’topic’-ja: „Mitől lenne Törökbálint igazán város?”
Például attól, hogy nem lehetne olyan testületi ülést tartani, ahol:
1.) minden különösebb előkészítés nélkül több szakbizottság már meg is szavazott volna egy excel táblázatban összeállított mintegy 15 Mrd forintos fejlesztési programot, amely megvalósításához 10 Mrd Ft körüli visszafizetendő forrás is tartozik (ez kb.az elmúlt két évtized beruházásai értékével egyezik meg és az eddigi hitelállományhoz képest tízszeres érték 2010 végéig;)
2.) három esedékes nagyberuházásból (óvoda + bölcsőde, iskola+Dulácska sportközpont PPP tipusú beruházása, szolgáltatóházak mögötti sportközpont) egyik esetében sincsen végső döntésre alkalmas anyag a testület előtt;
3.) ezek közül a szolgáltatóházi sportközponti pályázat esetében mégis végső döntés születik úgy, hogy senki nem lát/hat/ta a végső kiírási anyagot, hiszen az el sem készült, a megkívánt műszaki tartalom, amely az összehasonlíthatóság egyik fő szempontja lenne, nem ismert;
4.) senki nem gondolja úgy polgármesteri többségből, hogy netán érvelni lehetne és kellene az illetékes szakbizottság által támogatott határozati javaslatom ellen, miszerint a folyamatban lévő volt zártkerti esetek kivételével ne történjen további átminősítés 2010-ig a mezőgazdasági területek esetében, viszont Gyarmati Mihály kivételével, névszerinti szavazáson elutasítják azt, miközben a napra pontosan 7 éve elfogadott településszerkezeti tervből még sok-sok tíz hektár áll hasznosítatlanul, torzón és a további átminősítések éppen ezt az állapotot tartósítják, illetve értékelik le az önkormányzat tulajdonát képező területeket...
Nos, ha ilyenek nem történnek majd, ha nem a párTbeszéd, hanem a demokratikus párbeszéd
lesz a meghatározó, akkor nem csak az MMMH kiváló programjai címében leszünk “város a főváros szélén”.Az elmúlt 3 napban végiggondolva a csütörtöki testületi ülésen történteket a polgármester úr javaslatában vázolt, általam csak NAGY UGRÁS-nak keresztelt program küszöbén ettől ma sajnos távolabb vagyunk, mint a bármikor az önkormányzat általam látott közel másfél évtizedében...
HÓKÖZEPI CSERÉP
Szeptember 4-én azt javasoltam
az ülés kezdetén: az indítás előtt lévő
három nagyberuházás kérdését jobban
előkészítve, külön testületi ülésen vitassuk
meg szeptember közepén. 13 óra
10 perckor ez még nem élvezett támogatást,
de mire sötét lett, addigra már világossá
vált, hogy valóban ezt kellett
volna tenni. Ennek jegyében a PPP
formában megvalósítani tervezett iskola
+ Dulácskai sportcentrum ügyében
végül a hó közepén is találkozott és tanácskozott
a képviselő- testület.
Amikor beléptünk szeptember
15-én az ülésterembe, képviselőcsoportbeli
társaimmal együtt egyáltalán
nem volt egyértelmű, hogy
elfogadjuk-e az iskola+ sportlétesítmények
PPP kiírását.
|
Az ezt megelőző órákban intenzív
e-mail és telefonváltások
után arra jutottunk: bármennyire
is fontosnak tarjuk a program elindítását:
azt a beterjesztett
formában nem tartjuk támogathatónak,
jobb híján tartózkodással
tudjuk kifejezni azt a kettősséget,
ami az elvi igen mellett
a konkrét formát nem tartja
elfogadhatónak.
Aztán szerencsére másképpen
alakult. Ha valaki visszanézi
a testületi ülésről készült videofelvételt
a város honlapján, akkor
láthatja, hogy Gyarmati Mihály
igen alapos, részletekbe menő,
de talán egyenként kevésbé koncepcionális
javaslatain túl nem
kevesebb, mint 5 alapvető problémát
vetettünk még fel mi is a
helyszínen a pályázathoz kötődően.
Mindegyik esetben konkrétan
javaslatot is tettünk azok
orvoslására (pl. közcélú használat
aránya, költségek belső bontása,
üzemeltetési rendszer, előírt
minőségi feltételek, parkosítása
a maradék – a 7,5 hektáron
belül nagyobbik – területnek.).
Szeptember 4-én, a hosszas
előkészítő műhelymunka ellenére,
amelyben aktívan részt
vállaltunk, még ennél is jóval
több probléma volt az anyaggal,
akkor a javaslatunkra került
odébb a döntés dátuma. Ezzel
együtt az adott beruházás megvalósítása
abba a körbe esik,
amelyek végre nem csupán lekövetik
a demográfiai igényeket
a humán infrastruktúra bővítésére,
hanem új minőséget, lehetőségeket
is teremtenek (uszoda,
játékcsarnok, műfüves focipálya)
a városban.
Ezt ígértük a választási programunkban
is, ezt próbáltuk
megvalósítani még 2007-ben is
(amit akkor, 750 millió forintos
állami támogatás elvesztését
okozva Törökbálintnak a testületi
többség megakadályozott),
ezt javasoltuk a ciklusprogramba
is február 28-án, amit a testületi
többség elutasított.
Minden jó, ha a vége jó?
Ha a pályázat sikeres lesz, akkor
az közös öröm lesz. De
nehezen tudom feledni, meggyőződésem
szerint sokadmagammal
együtt, hogy ennek
a projektnek a sporttömbje
már sokkal, de sokkal előrébb tarthatna…
HÓVÉGI CSERÉP SZEPTEMBER VÉGÉN
Költői kérdés kötődik ehhez
a hónaphoz, és a koltói kúriához.
S ez a kérdés most Törökbálinton
a szó legszorosabb értelmében
„költői”.
Miközben a második világháború
utáni pénzügyi rendszer
legnagyobb kihívását és
válságát tapasztaljuk a világban,
bele tudunk és akarunk-e
kezdeni egy óriási forrásbevonással
járó beruházási programba.
El akarjuk, el merjük-e
költeni sok évre előre adóbevételeink
működési költségeken
felüli részét?
Szerintem nincsen ellenmondás
abban, hogy sokunkban a
„Nagy Ugrás”-sal kapcsolatban
komoly kétségek vannak, miközben
az oktatási intézményi fejlesztéseket
támogatjuk.
Azt gondoljuk, elengedhetetlen
egy fontossági sorrend
felállítása a beruházási javaslatok
között, amelyek közül
ezek értelmes, költséghatékony,
de hosszútávra gondoló megvalósítása
nálunk az első helyen áll.
Érdemes és lehetséges hitelt felvenni
olyan célokra, amely a város
vagyonát gyarapítják, lehetőségeit
közép- és hosszútávon is
növelik (ilyen volt szerintünk a
Pannon GSM központ körüli
infrastruktúra kiépítés.), vagy éppen
pályázati források igénybevételét
támogatják, enélkül elérhetetlen
vissza nem térítendő európai
uniós forrásokat hoznak haza.
Ugyanakkor túlzottnak tartjuk és gondoljuk azt, a polgármester úr
által kétségtelenül komoly munkával
összeállított, soha nem látott
mértékű beruházási programot,
amelyhez a város jelenlegi anyagi
(és valljuk be polgármesteri hivatalának
szellemi) erőforrásai csak töredékesen
elegendőek s éppen
ezért mintegy 10 Mrd Ft értékű
külső, visszatérítendő kötelezettségvállalással
valósítható csak meg.
A következő 15 nap arról
fog szólni, milyen módon lehet
ezt úgy alakítani, hogy az a
Nagy Ugrás ne a jelenlegi felkészültségi
állapotunkban és
világgazdasági forgószélben
elérhetetlen magasságokat célozzon
meg.
E sorok írásakor még nem
tudom, hogy láva vagy hó fedimajd a „bérci tetőt”. |